Clicky

آغاز قلمفرسایی و نویسندگی در باب صنعتی موهومی - گشایش وبلاگ تخصصی PsPlus برای پوشش آخرین تحولات دنیای گیم

فروشگاه پی اس پلاس

 امیرحسین عالی نژاد : هدف از چاپ این نوشتار، نخست این است که خالق یک فرصتی باشیم تا بتوانیم تبریک و شادباشی خدمت دوستداران صنعت گیم های کامپیوتری و به ویژه همراهان فروشگاه PsPlus ، در خصوص افتتاح وبلاگ خبری در سایت عرض کرده باشیم . در گام بعدی ، بتوانیم در یک اعلامیه ی رسمی ، گشایش وبلاگ تخصصی بازی های کامپیوتری فروشگاه را که پوشش دهنده ی آخرین اخبار و تحولات صنعت بازی های کامپیوتری است را اعلام کنیم . نگاه ویژه ای که ما بنای آن را داریم تا به رویداد های این صنعت داشته باشیم ، بدون شک دریچه ای تازه و نو را در باب تفسیر و نویسندگی برای بازی های کامپیوتری رقم خواهد زد . از جمله بحث های بسیار مهمی که ما همواره در تلاش هستیم تا بتوانیم به تحلیل ها و تفسیر ها و مقالات خود بدان توجه کنیم ، نگاهی تاریخچه ای و رویکردی به ساخت و پرداخت بازی هاست .

در حالی که در اکثر کشور ها از جمله در کشور ما، علاقه مندان به بازی های کامپیوتری به دنبال تجربه ای نو ، هیجان بالا ، کیفیت گرافیکی مطلوب ، داستانی جذاب و شاید سرگرمی مناسبی که ساعت ها طرفداران خود را پای بازی بنشاند ، می گردند ، ما در وبلاگ تخصصی خبری - تحلیلی فروشگاه PsPlus نگاهی نو را برای علاقه مندان به این صنعت ارائه خواهیم نمود و برای لحظه ای می خواهیم شما را از پای کامپیوتر و یا کنسول خانگی خود بیرون کشیده ، در چشمان شما خیره شده و با بالا بردن دوز آدرنالین در خون شما ، بگوییم : دوست خوبم ! به رزیدنت اویل و Call of duty و Need for speed و یا اصلا همون فیفا یا PES ، صرفا یک بازی و سرگرمی کامپیوتری نگاه نکن . چرا که بر طبق اعلام خود وب سایت کمپانی CAPCOM که سازنده مجموعه بازی های رزیدنت اویل است ، درآمد سال 2019 این کمپانی بالغ بر 115 میلیون دلار در سال بوده و این رقم برای مجموعه بازی های Call of duty و فیفا و PES و غیره ، اگر بیشتر از درآمد کپکام نباشد ، شک نکیند که کمتر نیست . در تقریبا دو سال اخیر که جهان درگیر ویروس چینی کووید-19 بود ، یکی از پیشتاز ترین صنعت ها در جهان ، بلاشک صنعت بازی های کامپیوتری بود . به طوری که در همین ایام ،  ما حتی شاهد گسترش فزاینده ی بازی های گوشی های تلفن همراه مثل اندروید و آیفون بودیم ، چه برسد به بازی های بزرگی که مبتنی بر پلتفرم های گوناگون است . 

فروشگاه بازی psplus

همانطور که در بالا هم ذکر شد ، حقیقتا صنعتی که میلیاردها دلار قیمت آن در سراسر جهان است و صنعتی که از اختراع یک تنیس بسیار ساده به عنوان اولین بازی واقعی کامپیوتری در سال ۱۹۵۸ در تکنولوژی Oscilloscope توسط فیزیکدان مشهور ویلیام هگنباتوم آغاز شد و نام آن Tennis For Two انتخاب شد ، تا همین امروز که منتظر سری جدید رزیدنت اویل village هستیم ، ادامه دارد ، بلاشک این صنعت فرای تصورات جمع زیادی از گیمر ها صرفا یک نگاه سرگرمی و بازی بر روی خود ندارد. هدف ما هم ترویج نگاه تازه ای است که به این صنعت باید نگریسته شود تا بتوانیم تحلیل و بررسی های بهتری روی وقایع این صنعت داشته باشیم . نگاهی که شاید اصلی ترین نام های کمپانی های بزرگ مثل پلی استیشن و ماکروسافت بر روی بازار خود و محصولات حود دارند . قطعا برای مدیران کمپانی کپکام فاکتور های منطقی ای وجود دارد که تدبیری در مسیر کار های خود به کار بگیرند که بتوانند همواره بعد از سالیان دراز مجموعه بازی های رزیدنت اویل را در بازار عرضه کنند و بازخورد خوبی هم دریافت کنند . هدف ما در این وبلاگ در واقع پیدا کردن همین تدبیر ها و نفوذ به اعماق ذهنیت سازنده هاست تا بتوانیم آگاهی بخش طیف گسترده ای از طرفداران بازی ها که عمدتا گروه های سنی نوجوان و جوان هستند باشیم . شاید از ما بپرسید که اینقدر تحلیل موشکافانه با بیان تاریخچه و عدد و رقم و راستی آزمایی و تشریح و عمل جراحی مغز و اعصاب بر روی یک بازی ساده و سرگرم کننده مثل فیفا ، چه دردی را از کسانی که صرفا برای سرگرمی و خنده ، چند ساعتی را پای بازی سپری می کنند دوا خواهد کرد ؟ مگه برای شخص گیمر اهمیتی هم داره که اینقدر جز به جز از بازی و سازندگان و کمپانی ها آگاه باشد ؟ 

بلاشک این صنعت فرای تصورات جمع زیادی از گیمر ها صرفا یک نگاه سرگرمی و بازی بر روی خود ندارد. هدف ما هم ترویج نگاه تازه ای است که به این صنعت باید نگریسته شود تا بتوانیم تحلیل و بررسی های بهتری روی وقایع این صنعت داشته باشیم .

در پاسخ کوتاه به سوال فوق باید گفت بله بسیار هم مهم است که همواره آگاه باشیم و نسبت به آگاهی خود در قبال دیگران مسئول باشیم . هدف اصلی ما در این وبلاگ به هیچ وجه این نیست که در یک نقد کوبنده و بی رحمانه تبلیغ گر رهایی بازی ها باشیم و شما را از تجربه ی منحصر به فرد بازی کردن باز ایستانیم. بلکه هدف این است که سطح درجه و آگاهی را آنقدر بالا ببریم تا بتوانیم در نهایت هر بازی را با نگاهی بسیار موشکافانه تر به اتمام برسانیم و داستان آن را تحلیل کنیم . چرا که در انتهای هر بازی کامپیوتری ، فارغ از اینکه در چه پلتفرمی باشد ، سازندگان هدفی را از داستان بازی دنبال می کنند . شاید برای شما این مثالی که میزنم بسیار جالب باشد . برای اینکه شما از یک بازی سبک شوتر اول شخص بیشترین لذت و تجربه ی تیراندازی را داشته باشید ، سازندگان در پی آن هستند که با شبیه سازی در دست گرفتن تفنگ و یا شبیه سازی عوض کردن خشاب ، احساسی را به شما منتقل کنند که شما جدن در پس ذهن خود تصور این را داشته باشید که گویا خود دارید خشاب اسلحه را عوض می کنید و یا خودتان تفنگ را در دست دارید و به جلو می روید . این که تفنگ همواره در اکثر مواقع بازی های اول شخص شوتر ، در سمت راست تصویر به صورت مایل قرار داده شده است ، این تصمیم سازندگان بر اساس مطالعات بالینی مغز انسان صورت گرفته و تصیمیم بر طراحی سمت راست شده است . در یک جمله می خواهم به شما بگوییم حتی برای ساخت برخی از بازی ها از محققان بسیار زیادی همچون فیزیک دانان ، کمپانی های سازنده بهره می گیرند تا قوانین طبیعی حاکم بر دنیای واقعی که توسط فیزیک تشریح می شود ، در بازی ها رعایت شود . مثل قوانین نور و روشنایی و بازتاب نور ، مثل قوانین حرکتی نیوتن و گرانش و غیره .

دنیای بازی

در کل باید گفت ، بیش از 2 میلیارد نفر در جهان کنونی با بازی های تولید شده در این صنعت گران قیمت درگیر هستند . فارغ از اینکه پیامد های مثبت و منفی محصولات این صنعت بر جوامع بشری چیست ، بر ما لازم است تا آگاهی خود را از این صنعت افزایش داده و این آگاهی را به شکلی صحیح ترویج دهیم تا بتوانیم از تکنولوژی ای که در دستمان ما است نهایت استفاده و بهره را ببریم و در کنار لذت بازی کردن ، ذهن خود را نیز سراسر آموزش مند و آموزش پذیر برای دریافت پیام ها و اطلاعات جدید کنیم . هر یک از ما مدت زمان کوتاهی را زندگی می کنیم که در این مدت سعی داریم تا در جهان، حتی شده اندکی، کاوش کنیم. انسان ها گونه های کنجکاوی هستند. ما از خود سوالاتی می پرسیم و به دنبال پاسخ می گردیم. به آن نقطه در تصویر زیر نگاه کنید. نام این تصویر نقطه ی آبی رنگ پریده یا Pale blue dot است. این تصویر توسط کاوشگر وویجر 1 در سال 1990، در زمانی که این کاوشگر از کنار سیاره نپتون عبور می کرد، در آن فاصله از کره ی زمین گرفته شد و برای اولین بار در ناسا توسط کارل سیگن این تصویر مخابره شده منتشر شد.

دنیای بی انتهای بازی

آن نقطه ما هستیم و آنجا خانه ی ماست.

بر روی آن، هر آن کس که دوستش دارید، هر آن کس که می شناسید، هر آنکه زمانی از او چیزی شنیده اید، هر آن انسانی که تا به امروز دیده اید، حیات خود را زندگانی کرده است. مجموعه ای از تمامیِ خوشی ها و رنج ها.

هزاران دین و مذهبِ اعتماد به نفس یافته، ایدئولوژی ها و مکتب های اقتصادی.

هر درنده و یا گردآورنده ی غذا.

هر قهرمان و بزدلی.

هر خالق و یا نابودگری.

هر پادشاه و رعیتی.

هر زوج جوان عاشقی.

هر پدر و مادری با فرزندانی امیدوار.

هر مخترع و کاشفی.

هر استاد اخلاق و یا سیاستمدار فاسدی.

هر مقدس و گناهکاری.

در تاریخ حیات گونه خود بر روی آن نقطه زیسته است. ذره ای ناچیز معلق در انواری از خورشید .

زمین نمایشی بسیار کوچکی در پهنا و گستره ی کیهان است. فکر کنید! به رودخانه های جاری از خون که توسط رهبران و امپراتوری ها شکل گرفت تا در سپیدگاه غرور خود چند صباحی را بر سطح کوچکی از آن نقطه حکمرانی کنند. فکر کنید! به ظلم های بی پایان که توسط ساکنین یک قسمت کوچک از آن نقطه، که به سختی در تصویر فوق قابل تشخیص است، بر سایرین روا داشته شده است. آن میزان از سوءتفاهم های همیشگی و مدام و آن میزان از اشتیاق برای نابودی و کشتن یکدیگر.

آن میزان از احساس تنفر و نفرت و آن میزان از خودنمایی و تظاهرهای ما.

آن میزان از مهم پنداریِ توهمناک ما و پنداشتی مبهم از امتیازاتی خیالی که برای خود در جهان قائلیم.

همه ی این ها جملگی، با این نقطه ی ریز و رنگ پریده، به مبارزه طلبیده و به چالش کشیده می شوند. سیاره ی ما جزئی کوچک از گستره ی عظیم و تاریک کیهانی است و ما مغفول در ناشناختن خودمان در میان این گستردگی هستیم. هیچ نشانی نیست که کمکی از سوی دیگری خواهد رسید تا بتواند ما را از دست خودمان نجات بدهد. زمین تا به حال تنها خانه ی شناخته شده ای است که به حیات پناه داده است. حداقل در آینده ای نزدیک، هیچ جای دیگری نیست تا گونه های جاندار به آنجا مهاجرت کنند. دوست داشته باشیم یا نه، در این لحظه زمین تنها جایی است که باید از آن و ساکنانش محافظت کنیم. گفته می شود « فیزیک  » دانشی است خاضعانه و هویت ساز. شاید هیچ ثبوتی بهتر از آن فاصله ی دور در تصویر، بیانگر حماقت انسان نباشد. برای ما مسئولیت است تا با یکدیگر مهربان باشیم و آن نقطه ی کوچک رنگ پریده را محترم شمارده و سعی بر حفظ آن کنیم. با ما در این وبلاگ خبری و سایت فروشگاه PsPlus همراه باشید .

پایان

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش